Gdańsk wzbogaci swoją flotę miejskiego transportu o 30 elektrycznych autobusów, co stanowi znaczący krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Informacja ta została przekazana przez Paulinę Chełmińską z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Umowa obejmuje dostawę 18 standardowych autobusów Solaris Urbino 12 electric oraz 12 przegubowych Solaris Urbino 18 electric.
Nowoczesne autobusy na ulicach Gdańska
Do września 2026 roku mieszkańcy Gdańska będą mogli korzystać z tych nowoczesnych, ekologicznych pojazdów. Podpisana umowa z firmą Solaris Bus & Coach, która odbyła się w czwartek, stanowi ważny element rozwijającego się systemu transportu publicznego w mieście.
Finansowanie i znaczenie inwestycji
Całkowita wartość kontraktu wynosi 110,7 mln zł brutto. Aż 90 mln zł netto pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, realizowanego w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Dzięki takiemu wsparciu finansowemu miasto może realizować ambitne projekty transportowe.
Ekologiczna inicjatywa miasta
Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, podkreśla znaczenie tej inwestycji, wskazując na jej ekologiczny i nowoczesny charakter. Miasto konsekwentnie dąży do poprawy jakości miejskiego transportu, co ma wpływ na bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
Współpraca z polską firmą
Warto podkreślić, że nowe autobusy zostaną wyprodukowane przez polską firmę z Wielkopolski, co jest powodem do dumy dla lokalnych władz. Całość netto kosztów kwalifikowanych pokrywa Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a reszta finansowana jest z budżetu miasta.
Modernizacja floty komunikacyjnej
Nowe pojazdy będą miały znaczący wpływ na unowocześnienie floty miejskiej. Szacuje się, że będą one stanowić około 10% pracy przewozowej autobusów w Gdańsku. Ich wprowadzenie pozwoli na wycofanie starszych modeli, takich jak Solarisy z 2006 roku, które mają już przebiegi przekraczające 1,5 mln kilometrów.
Ciągły rozwój komunikacji miejskiej
Zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Borawski, zaznacza, że miasto nieustannie pracuje nad modernizacją floty. Obecnie średni wiek autobusów wynosi mniej niż 10 lat, co czyni ją jedną z najnowocześniejszych w kraju. Dzięki najnowszej umowie wiek ten jeszcze się obniży.
Technologia i przyszłe plany
Nowe autobusy będą wyposażone w zaawansowane baterie o pojemności 600 kWh dla wersji standardowych i 800 kWh dla przegubowych. Miasto planuje dalsze inwestycje w ekologiczne rozwiązania. Już 15 września ma zostać otwarty przetarg na zakup kolejnych pięciu mniejszych autobusów elektrycznych klasy MIDI.